هدف اصلی این کتاب بررسی یکی از ابعاد هویتیابی افراد تحت عنوان هویت بصری است که در عصر پساکرونا افزایش بیسابقهای یافته است.
شیوع غیرمنتظره ویروس کرونا باعث تغییرات اساسی در روند آموزش گشت که بهتبع آن دسترسی به گوشیهای اندروید باقابلیتهای فراوان بهمنظور آموزش مجازی فضای جامعه را هرچه بیشتر مستعد دسترسی به شبکههای اجتماعی فراهم نمود.
از آن جایی که این الزامات آموزش مجازی باعث شده تا خیل عظیمی از افراد بهویژه نوجوانان و جوانان با شبکههای اجتماعی آشنا شوند می توان گفت: عدم برنامهریزی توسط مسئولان ذیربط در حوزه استفاده از این فضا، نداشتن سواد رسانهای توسط افراد و خانوادهها، پنهان بودن هویت فرد، آزادی نسبی موجود در شبکههای اجتماعی و جذاب بودن آن از مهمترین مؤلفههایی هستند که موجب شده تا لزوم بررسی ابعاد این فضا محسوس شود. از پیامدهای استفاده از شبکههای اجتماعی تقویت بعد بصری هویت میباشد که سعی شده تا در این پژوهش به آن پرداخته شود. همچنین تلاش شده تا به بررسی آموزش مجازی و تأثیرات هویتی - تربیتی آن نیز اشاره شود.
در فصل اول به مفهوم هویت و نظریهپردازان آن پرداخته شده است. سعی شده تا در این فصل به متفکران حوزه روانشناسی و جامعهشناسی که در مورد هویتیابی به پژوهش پرداختهاند، اشاره شود.
در فصل دوم به قدرت نرم و نظریهپرداز معروف آن جوزف نای اشاره خواهد شد. در قدرت نرم مؤلفههای فرهنگی مورد تأکید قرار میگیرند. در این روند باورهای افراد مدنظر و هدف بوده که با ظهور شبکههای اجتماعی بسترهای امر مذکور تسهیل شده است.
فصل سوم به مؤلفههای عصر مدرن اختصاصیافته و جنبههای آن مورد واکاوی قرار گرفته است. در کنار جنبههای مثبت و منفی مدرنیته، به تأثیرگذاری آن بر سبک زندگی افراد جامعه اشاره خواهد شد.
فصل چهارم به فضای مجازی و آموزش به معنای عام کلمه اختصاص دارد. در این فصل ضمن بررسی تغییرات آموزش مجازی در حوزه تعلیموتربیت و اثرات آن، به شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز پرداخته میشود.
مفهوم هویت
نظریهپردازان هویت
هویت بهعنوان یک روایت
نظارت از طریق هویتها
میشل فوکو
فرهنگ رجایی
مانوئل کاستلز
فروید
اریکسون
آلبرت بندورا
پیاژه
فاولر
ویگوتسکی
فصل دوم: قدرت نرم
جوزف نای و قدرت نرم
ابزارهای قدرت نرم
قدرت نرم و ابزارهای آن
رسانه
فضای مجازی و اینترنت
بازیهای رایانهای
فصل سوم: مدرنیته
مدرنیته
فرهنگ غربی و ناسازگاری آن
نقد فرهنگ غرب
جهانیشدن
سبک زندگی
سبک زندگی؛ عصر ارتباطات و فضای مجازی
آنتونی گیدنز
مک لوهان
گافمن
فصل چهارم: فضای مجازی و آموزش
اهداف تعلیموتربیت در نظام آموزشوپرورش
فضای مجازی؛ آموزش و هویت
فضای مجازی و هویت بصری
اینستاگرام
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|